- Blanketter
- Befintlig sida: Avvikelseformulär
Avvikelseformulär
Tänk på att rapportera avvikelsen till oss så snart som möjligt och med så utförlig information som möjligt.
Vad är en avvikelse?
En avvikelse är en upptäckt risk eller en icke förväntad händelse. En avvikelse kan vara en reklamation, klagomål och synpunkter, risk/händelse som kunde ha lett till att en patient skadas, händelse som ledde till att patient skadats eller en icke förväntad händelse som medfört eller skulle kunna medföra skada på närstående, medarbetare eller utrustning.
Rapportera avvikelse
Arbetar du som förskrivare och har tillgång till Händelsevis, rekommenderar vi att du istället skickar in din avvikelse via det systemet. Övriga kan använda sig av avvikelseformuläret på denna sida. Uppgifterna i avvikelseformuläret kommer att registreras in en databas som ett led i vårt förbättringsarbete. Tänk på att inte skriva patientens personnummer, namn eller adress i formuläret.
Återkoppling
I de fall du kryssat i att du önskar återkoppling eller vill ersätta ett felaktigt hjälpmedel, kommer vi att kontakta dig via e-post. Du kommer då att få ett dokument med ett avvikelsenummer som ska fästas på den produkt som returneras till oss. Observera att du inte ska skapa en arbetsorder i Beställningsportalen för hämtning eftersom vi ombesörjer hämtning av hjälpmedlet i samband med en avvikelse.
Reklamation diabeteshjälpmedel
Leverantörerna för diabeteshjälpmedel ansvarar för reklamation och support för deras produkter. Här kan du läsa mer om detta.
Är det bråttom att åtgärda avvikelsen?
Ring 08-123 476 92 för kontakt med reklamationssamordnaren.